25 فوریه 2023- محققان در کنفرانس فناوری‌ها و درمان‌های پیشرفته ی دیابت (ATTD) در برلین، به ‌روز رسانی هایی را درباره ی دو انسولین بازال(پایه) جدید که فقط یک بار در هفته باید تجویز شوند، ارائه کردند. این دو انسولین به نام های Icodec وEfsitora ، هم اکنون در دست بررسی های تحقیقاتی برای درمان دیابت هستند.

دکتر جولیو روزنستاک، استاد پزشکی بالینی در مرکز پزشکیUT-Southwestern ، گفت: ما از نظر انسولین های بازال راهی طولانی را پیموده ایم. او توضیح داد که انسولین های بازال یک بار در هفته ممکن است به غلبه بر برخی از چالش هایی که از لحاظ تاریخی با مصرف روزانه انسولین وجود دارد، مانند پایبندی مداوم به درمان، کمک کند. شکی نیست که مردم ترجیح می دهند 52 تزریق سالانه داشته باشند تا 365 تزریق در سال.

دکتر روزنستاک، با ارائه ی آخرین نتایج کارآزمایی های شش قسمتی   ONWARDS Phase IIIشرکت نوونوردیسک، نشان داد که انسولین هفتگی Icodec در کاهش هموگلوبینA1c  بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به اندازه ی انسولین های بازال یک بار در روز، موثر است. انتظار می ‌رود پس از تکمیل مطالعات ONWARD، شرکت نوونوردیسک در نیمه اول سال جاری، برای گرفتن تاییدیه از مقام های نظارتی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین، اقدام کند.

دکتر Juan Pablo Frías، مدیر پزشکی و محقق اصلی تحقیقات بالینی Velocity، اطلاعات به ‌روزرسانی شده در مورد یک انسولین هفتگی دیگر را که در QWINT مطالعه می‌شود، ارائه کرد. در این کارآزمایی پنج قسمتی که هم اکنون در حال انجام است، نتایج بالینی بیماران دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولینیک بار در روز "دگلودک" هستند، با انسولین جدید یک بار در هفته با نام "efsitora alfa"، که همچنین به عنوان Basal Insulin Fc یا BIF شناخته می شود، مقایسه می شود. انسولین efisitora مشابه Icodec، یک بار در هفته تزریق می شود. نیمه عمر آن 17 روز است در مقایسه با 7-8 روز برای  Icodec.نتایج یکی از مطالعات در حال انجام ، نشان داد که نرخ هیپوگلایسمی در افراد تحت درمان باefsitora هفتگی در مقایسه با بیماران تحت درمان با انسولیندگلودکروزانه، پایین تر است، به ویژه هیپوگلیسمی در شب، همچنین از نظر کاهش هموگلوبین  A1c؛ و زمان در محدوده (بیشتر از 75% زمانها)، هر دو گروه مشابه بودند، در حالیکه زمان کمتر از محدوده در افراد تحت درمان با efsitora، کمتر بود.

دکتر Frías، با وجود اذعان به وجود برخی چالش‌ها با انسولین‌های هفتگی، گفت: من فکر می‌کنم آموزش‌های زیادی نیاز است، همچنین با توجه به اهمیت انسولین درمانی هفتگی و تمایل بیماران به تزریقات کمتر، تقاضا برای این انسولین در آینده بسیار بالا خواهد رفت.

منبع خبر:

https://diatribe.org/once-weekly-insulins-could-soon-be-key-future-%C2%A0insulin-treatment